Kan je nog gebruik maken van je woning met Legionella in de waterleiding?

Ik woon in een wooninstelling waar legionella in het kraanwater zit. Tot op heden hebben ze de legionella niet weg kunnen krijgen. Er wordt geadviseerd om geen water te gebruiken. Echter, moet ik wel kunnen douchen en de was kunnen draaien. Daar hebben ze nog geen oplossing voor.

Ik heb sinds een week ook griepachtige klachten, waarvan ik dacht dat ik de griep zou krijgen. Koorts, ziek gevoel, hoofdpijn, droge hoest. Gelukkig zijn de klachten niet erg en kan ik gewoon verder. Het is meer chronisch.

Mijn vraag is ook of het risico heel groot is als ik toch ga douchen en afwassen etc.

een week geleden
in: Ziekten
TurfGraver
een week geleden
Ze zullen wel niet zonder reden adviseren geen water te gebruiken.
Eric1993
een week geleden
Dat snap ik. Ze komen ook niet met een oplossing. Moet ik wachten met douchen tot hun het opgelost hebben?
TurfGraver
een week geleden
Of ergens anders douchen?
Je kunt wachten of zelf op zoek gaan naar oplossingen.
tinus1969
een week geleden
Legionella is gevaarlijk bij nevels, vooral van handwarm water. Wasmachines zijn dus geen issue. https://www.rivm.nl/legionella
Inekez1
een week geleden
Het gevaar van legionella zit juist in nevels van warm water. Douchen is dus echt een groot risico. Je kunt tijdelijk douchen bij een sportschool, zwembad, vrienden, familie. En anders gewoon ouderwets een teiltje water vullen en jezelf wassen met een washandje. Zolang water niet verneveld / gesproeid wordt, kun je het in principe gewoon gebruiken. Legionella ontstaat juist in leidingen waar het water lang stil staat. Dus met het advies om helemaal geen kraanwater meer te gebruiken kan het wel eens lang duren voor het weg is.
tinus1969
een week geleden
Mbt douchen: legionella overleeft niet in water van 60 graden. Daarom moet een boiler of geiser op deze temperatuur zijn afgesteld. Ok krijg de indruk dat dit voor deze instelling een probleem is.
Eric1993
een week geleden
Voor zover ik heb vernomen staat de boiler op 40 graden om onnodige kosten te voorkomen. De sleutel van de kamer waar de boiler staat heeft alleen het kantoor en dus zullen wij als bewoners moeten wachten tot iemand van het kantoor langskomt om het op max 60 graden te zetten na toestemming.

Geef als eerste antwoord